mandag 18. mai 2009

Årets 17. mai kaker

Vi hadde strålende vær på 17. mai og feira med dobbelt sett besteforeldre. Stor stas for alle! Etter tog, leker og is, grilla vi på verandaen. Jeg hadde laget to kaker; Gul kake med frukt, som denne gangen ble et skikkelig takras, og marsipankake.

Den gule kremen ville rett og slett ikke stivne. Jeg hadde litt trøbbel med at eggeplommene klumpet seg under oppvarminga, og var nødt til å sikte kremen. Tror det er her trøbbelet oppstod. Så uansett hvor mange ganger jeg dro kremen opp fra fatet, så seig den ned igjen. Kremen stod kaldt først, kaka var i matboden, men nedia. Så når jeg tok på krem og frukt, så raste jo det ned også. Men smaken var god!


Jeg kan innrømme med en gang at jeg er tilhenger av kjente merkevarer når det gjelder mat og bakevarer. First Price, Euroshopper, Landlord havner bare unntaksvis i handlekurven min. Jeg kjøper Tine Mjølk, Gilde grillpølser og helst Regal mjøl. Men en ting har jeg funnet som er bedre i Euroshopper: marsipan!
Smaken er god, prisen er latterlig billig og den er den enkleste å kjevle ut. Jeg har forsøkt flere ganer å kjøpe ordentlig marsipan, men den er rett og slett håpløs å kjevle ut syns jeg. Så nå kjøper jeg heller to pakker EuroShopper marsipan, kjevler litt tjukt og får stort sett alltid et perfekt resultat.



Ellers når det gjelder marsipankake, så er jeg ganske enkel av meg. Er ikke så glad i bløte kaker, mye krem, syltetøy og bananfyll, så jeg bruker rett og slett Tine vaniljekrem sammen med litt vanlig krem. Smører krem på utsiden og har på masipanlokket. Dersom sukkerbrødet er veldig tørt, så dynker jeg det bittelitt i kantene.
Ang. sukkerbrød så er det et eget kapittel hos meg. Jeg fatter ikke at verdens enkleste kake kan være så vanskelig å få bra? Mitt faller "alltid" ned på midten og lager grop. Aldri kake her som kan deles i tre lag. Grmpfh!

Gårsdagens kake ble pyntet med masse jordbær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar