søndag 7. februar 2010

Schakendaboller og kardemommetvil

Med Mostbesøk i dag og Fastelaven neste helg, passa det fint å teste ut Morten Schakendas boller i dag. Han har en del enkle prinsipper som skiller seg ut fra "vanlig" gjærdeiglærdom, så jeg var bestemt på å følge boka til punkt og prikke. For eksempel skal væska i deigen være nokså kald, rundt 20 grader, og deigen skal eltes og heves lenge.




Oppskrifta viser 15 gr salt og 15 gr kardemomme. Jeg har en helt vanlig (?) digital kjøkkenvekt, og den er nok ikke nøyaktig på så små mål. Men jeg hadde oppi kardemomme, vekta flytta set etter hvert og jeg turte ikke å ha i så mye. Så så jeg på kardemommeglasset mitt. Nettovegt 46 gram! Dvs at jeg skulle ha i 1/3 av glasset i en deig! Vi snakker en vanlig deig med 1 kg mjøl og ei pakke gjær. Her kom kardemommetvilen inn, og jeg hadde ikke i fullt så mye.


Deigen stod og stod til heving. Vi hadde hyggelig og snilt ekstrabesøk som kom og gikk igjen. Etter et par timer hadde deigen fått dobbel størrelse og ble tatt ut på bordet. En helt utrolig deig! Bitte, bitte, små sporer, veldig smått og fint trådnettverk i hele deigen! Det må komme av den lange eltinga, og det betyr jo at det han skriver om i boka er sant! Elte lenge for å få riktig konsistens, lav temperatur for at gjæren skal få vokse i riktig temperatur.

Bolletrillinga gikk lett som en drøm, og så var det tilbake til mer heving. Dobbel størrelse igjen. Pensling, steiking og fint resultat. Lette og pefekte å sette tenna i, men jeg må innrømme at jeg syns det var a) litt for lite sukker og b) for mye salt og kardemomme. Kommer til å bruke hoveddeigen og fremgangsmåten neste gang også, men må rette på ovennevnte.

2 kommentarer:

  1. Disse så gode ut, tror nok at Most likte dem og sikkert unga også. Tar du opp bestilling?
    Leveres i Ekornvn. 2. Klem til deg og dine fra meg

    SvarSlett
  2. Hehehe..Bestilling skal jeg klare, men litt lang fraktvei :) Men kan bytte mot gul kake, da blir Vebjørn storfornøyd!
    Håper alt er bra! Hils dine

    SvarSlett