torsdag 9. april 2009

Bursdagsfeiring

I anledning Pus´ bursdag, har det feiring og "dugnad" her. Og en sjanse for meg til å bake! Han fikk velge det meste av kakene, men jeg tok med noen av mine favoritter også.

Begynner med Troikakake. Oppskriften er hentet fra "Min kake-blogg", en blogg jeg har lest flittig, men som ikke blir oppdatert lenger.




Troikakake:
3 eggehviter, stivpiskes
200 gr melis has i etter hvert. Pisk til stiv marengs
200 gr malte mandler has i

Stek på 175 grader, ca 30 minutter.
Sjokoladekrem:
1 dl vann kokes opp sammen med
75 gr melis. La det koke ca 8 min, til det tykner
Avkjøl

Ha i 3 eggeplommer og rør godt. Tilsett
150 gr mykt smør i terninger og rør godt. Jeg bruker meierismør.
1 ss kakao røres i til slutt.

Smør halvparten av kremen på den avkjølte kakebunnen.
300 gr marsipan kjevles ut til kakestørrelsen og legges over
Andre halvparten av kremen smøres over

1 pk rød gele kokes etter anvisning på pakken, men med
3 dl vann
Avkjøl

Sett på kakeringen og hell geleen over. Den bør nesten begynne å stivne, min har en tendens til å renne nedover sidene.

150 gr kokesjokolade (gjerne Dronning) smeltes sammen med
2 ss delfiafett.

Avkjøl og hell over kaka. Legg gjerne matpapir i strimler under kaka slik at du slipper søl på fatet. La sjokoladen renne nedover sidene så det blir glatt. Jeg hadde ikke papir under denne gangen og et fat som heller litt. Derfor hadde vi et eget lag med gele under kaka ;)

Bør oppbevares kaldt. Holder seg lenge!


Gul kake med frukt: (Takras)
Jeg lager gul kake (suksessterte) fra boka "Helt enkelt baking", en av mine favorittbøker.




Bunn:
4 eggehviter stivpiskes med
200 gr sukker (eller melis) til marengs. Ha i
250 gr malte mandler. Her blander jeg ofte med hasselnøtter og gjerne også litt kokesjokolade.

Stek på 175 grader i ca 40 minutter.

Gul krem:
4 eggeplommer has i kjele sammen med
2 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
150 gr melis
Varmes til det begynner å tykne.
Avkjøles. Når det er romtemperert røres
100-150 gr smør inn. Oppskriften sier egentlig 250 gr smør, men jeg syns det er alt for mye!

Denne kremen smøres utover kakebunnen.

2 dl kremfløte (bare ca, avhenger av hvor glad man er i krem) piskes til krem sammen med litt sukker, og has over den gule kremen.

Pyntes med det du måtte ønske av frukt og bær. Druer, jordbær, bringebær, klementiner, appelsiner, epler, pære osv.

"Takras"navnet finner du fort ut hvorfor.. Når første bit er tatt, raser det som regel masse frukt ut. Men like god for det!


I tillegg ble det Verdens beste og en kringle laget fra Leila Lindholms "A piece of cake". Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar