mandag 25. mai 2009

Gulrotkake

I anledning helgas besøkende kunne jeg lage en ny kake. Denne gangen ble det gulrotkake, med oppskrift fra Leila Lindholm. Må si meg veldig, veldig fornøyd med den boka!


Carrot ginger walnut carrot cake
3 egg (oppskrifta sier økologiske. Jeg sier; bruk det du har!)
3 dl sukker
3 dl mjøl
1 ts vaniljesukker
3 ts bakepulver
1 klype salt
1,5 ts kanel
2 ts ingefær
1 ts kardemumme
1,5 dl olje (oppskrifta sier solsikkeolje, jeg brukte vanlig soyaolje)
4,5 dl revne gulrøtter
100 gr valnøtter, grovt hakkede

Stekes i ovn, 175 grader. Ca 40 minutter. Vanilg kakeform.

Egg og sukker piskes til stiv eggedosis.
Rør ned de tørre ingrediensene.
Ha i gulrøtter, olje og nøtter og bland godt, men ikke for kraftig.

Krem:
60 gr mjukt smør
5 dl melis
1 ts vaniljesukker
Skall av 1 lime (jeg tok med saften av en halv også!)
100 gr Philadelphia ost

Røres sammen og has over. Pyntes med valnøtter.


Kaken kan også lages i muffinsformer. Det blir 12 store muffins!

2 kommentarer:

  1. Nam, nam..Jeg tar gjerne resten av denne :-)
    Du lager utrolig lekre kaker. Håper alt er bra med dere, gleder meg veldig til å se dere om ikke så lenge.
    Gi en ekstra klem til dine prinsesser!

    SvarSlett
  2. Mmmm... Du er flink til å bake kaker Tjorven min! også liker jeg veldig godt det kakefatet ;-) Klem

    SvarSlett