tirsdag 16. juni 2009

Bollebakst med god hjelp

På fredag er det 2-årsdag her i huset, og det i tillegg til besøk i dag gjorde at vi hadde et bra påskudd til å bake. Greit å ha bakt noe på forhånd før bursdagsfeiringa på søndag også.


Jeg liker bolledeigen fra Leilas "A piece of cake" godt, og lagde to porsjoner av denne i dag. Noen vanlige boller ble trillet ut, mye deig ble spist av den gode hjelperen min, og bollene ble snarere dynket enn penslet.
Jeg lagde også et brett med skolebrød. Her i huset gjelder det da å få mest mulig vaniljefyll, melis og kokos! De ferdigpyntede skolebrødene ble spist før jeg rakk å ta bilde. Jeg blogger ikke så offisielt at jeg alltid syns det er like enkelt å ta fram fotoapparatet.


Så prøvde jeg meg på knuter. Leilas oppskrift er med kardemomme i smørfyllet, men jeg brukte kanel a la skillingsboller. Syns den knytinga var veldig vrien ... Ikke ble de like, og de ble også alt for store. Men litt annerledes, og det er greit for meg. Godt smakte i hvert fall alt, sjøl om jeg syns deigen kanskje ikke er søt nok for vanlige boller; det kan også skyldes at jeg er "litt" glad i søte saker!


Nederste bildet er fra boken, og knutene er bakerst. Fyllet til disse er egentlig 200 gr smør, 1 dl sukker og 1 ss kardemomme. Hos meg ble det slumpet sammen smør, sukker og kanel til det var passe godt.
Fremst i bildet er vaniljeboller. Vanlige boller hvor hun sprøyter inn vaniljekrem, steker, pensler med smør og dypper i sukker. Smør- og sukkertrikset vurderer jeg å teste på de vanlige bollene til helga.

Bolledeig fra Leila:
50 gr fersk gjær
3 dl mjølk
1,5 dl sukker
1 ts salt
1 egg
1 ts kardemomme (oppskriften sier støtte kardemommekjerner. Sånt noe har ikke jeg)
150 gr mjukt smør
11-12 dl mjøl

Løs opp gjæren i en bolle, ha i kardemomme og ha over oppvarmet mjølk, rør ut gjæren. Ha i sukker, salt, egg og smør (her presiseres det at det skal være romtempert smør, ikke smelta. Det blander seg visstnok annerledes og bedre i deigen). Jeg bruker kjøkkenmaskin herfra og ut. Ha i mjøl, men pass på så det ikke blir for tørr deig. Jeg har i mjøl på øyemål. Sett til heving 45-60 minutter.
Lag det du måtte ønske, og etterhev ca 40 minutter.
Stekes 200 grader, ca 10-15 minutter. Her er det store forskjeller på ovnene.

Det var mye som gikk på øyemål her i dag, siden jeg hadde så god hjelp. Men det ble bra allikevel. Deigen ble såpass feit og fin at jeg ikke trengte å bruke noe mjøl på bakebordet.

2 kommentarer:

  1. Så koselig med bollebakst. Søte storesøster! Jentene her fikk også lyst til å bake boller, kanskje er det 8 grader og regn som gjør at vi får lyst til litt mer huslige syssler? ;-) De så kjempegode ut ihvertfall og inspirerer meg til en bakedag imorgen for vår del :-)
    Klem fra oss

    SvarSlett
  2. Nam, nam- dette så godt ut!Og flink jente som hjelper til.

    SvarSlett