onsdag 2. desember 2009

1. slaget - superenkle kransekakelignende småkaker

Oppskriften til disse kakene fant jeg hos Pepperkverna, og jeg har laget de en gang tidligere. Veldig enkle og veldig gode! De hadde ikke noe navn, men er kransekakelignende i smak og delvis i konsistens. Men småkaker og ikke så mye "styr" i laginga.

300 gr skoldede mandler
300 gr melis
2 eggehviter
evt. noen dråper mandelessens

Skoldede mandler kjøres fine i foodprocessor. Tilsett melis og kjør dette sammen, før eggehviter og evt. mandelessens tilsettes.

Da blir deigen omtrent som over her, og er for noen perfekt til prøvesmaking!
Ta små kuler med skje (jeg ruller de i hånda) og rull de også litt i melis, sett på bakeplate og trykk litt ned.
Stekes på 180-200 grader (avhengig av ovnen) i 7-10 min. Kakene skal være "lett gylne", men langt fra brune. De stivner til litt når de blir avkjølt også, så lurt å ta de ut heller litt før enn det du tror.

Sånn, klare til å spises!

1 kommentar:

  1. Yammy!! Så kjempegode ut! Moro med baking, og så trivelig med hjelp av små fingre. Vi får flere slike hjelpsomme fingre etterhvert.. ;-) Jeg har hatt såå lyst til å røpe det for deg, men ville at Hans skulle få æren å si det til laget først. Vi har terimn i slutten av mai, så her skjer alt på en gang. Thi hi..
    Ha en flott kveld!

    SvarSlett