fredag 28. august 2009

Endelig et ferdig prosjekt!

Bestemorruteteppet mitt!



Dette har jeg skrevet om mange ganger, med oppstart og fremdrift. Nå kommer endelig avslutningen! Etter noen iherdige kvelder med festing av tråder og sammenhekling, ble teppet endelig ferdig i går kveld. Jeg valgte å hekle det sammen med staver, da ble det litt større (latskap). I hjørnene ble det da høl. Men det er lufta som varmer, er det ikke?



Sammenheklingen gjorde at stavene til den ene kanten ble vrange, og kanten mellom lappene står litt opp. Det skal nok gå an å få teppet helt glatt, men da må det blokkes ut! Det høres ut som et eget prosjekt. I følge håndarbeidsmamma, betyr det å spenne teppet opp mellom en drøss med spikere, så det ligger i spenn og blir tøyd riktig. Tror jeg skal prøve å stryke det ut i stedet.

Noe har jeg lært til neste gang, for jeg vil helt sikkert lage flere!
- Bruke færre farger, og kanskje lage et teppe med bare like lapper. På dette teppet ble det nok for mange ulike lapper.
- Bedre å hekle to omganger med bunnfargen rundt hver lapp, og heller sy sammen i stedet for å hekle sammen.
- Feste tråder etter hvert (prøvde på det nå og, men ble rett og slett for ivrig med heklingen, så det ble igjen til slutt).
- Finne ut på forhånd hvor stort teppet skal være, jeg må hele tiden ha meg et mål å gå etter. Jeg teller lapper jeg har og lapper som skal lages, og det er enklere når jeg vet hvor mange som trengs!

1 kommentar:

  1. Så fint teppet ditt ble Tove.
    Du må nok starte kurs for de som ikke er født så begavet;0) Ha en super dag!!

    SvarSlett