søndag 4. oktober 2009

Når en kakebaker baker ...

På fredag var vi bursdagsmiddag og jeg ville gjerne ha med kake. Har hatt så veldig lyst til å teste ut Creme Brulee kaken fra "helt enkelt baking". Enkel sjokoladebunn med mye kakao forstekes i ovnene, så var det creme brulee på toppen. Men dette creme brulee-fyllet bestod av sirup, vikingmelk, smør og maisenna. Ikke slik jeg vanligvis har laget creme brulee, men bildet ser veldig bra ut og jeg måtte jo stole på oppskriften. Kaka ble laget, ekstra maisenna ble hatt i for å få fyllet tjukkere. Sukker på toppen, og brennes under grillen. Da endte vi med denne kaka:

Ser ikke særlig fristende ut. Jeg tørte ikke å smake en gang! Men Vebjørn gjorde (er jo ikke kakemons for ingen ting), og var strålende fornøyd! Kaka oppholder seg nå i kjøleskapet, sukkerlaget på toppen smelter i kjøleskapet og flyter rundt på toppen. Ingen suksess, og definitivt ikke noe å ha med seg i bursdagsselskap. Ny kake måtte lages.

Jeg bestemte meg for å lage en egen variant på creme brulee kaken. Enkle, men gode og tidligere prøvde brownies ble først laget. Jeg lot den være igjen i forma, og lagde creme brulee fyllet som jeg har brukt tidligere også. 12 eggeplommer, masse fløte, melk, sukker og vaniljestang. Hadde over browniesen og stekte videre i vannbad. Sukkerlag ble brent med egen brenner og det ble jevnt og fint (dette gjorde jeg i bursdagen, og som den urutinerte bloggeren jeg er så har jeg ikke noe bilde av kaka). Kaka gjorde stor suksess!! Den smakte godt, ble kanskje litt bløt brownies, men det gjorde ingen ting. Mulig det er like greit å lage brownies og creme brulee hver for seg, men det får vi ta en annen gang. Kaka så i hvert fall mer ut som dette bildet.

12 eggeplommer etterlater seg naturlig nok 12 eggehviter. En liten gjennomgang i mine oppskrifter gjorde at jeg fant Angel food cake, fra Två systrar söta. 10 eggehviter brukes til marengs, så er det litt mjøl, vaniljesukker og salt. Toppes med smørkrem, laget av MYE melis. Kake var søt, og helt grei, men kommer nok ikke til å gjenta den. Igjen glemte jeg å ta bilde (kaka ble servert til mamma og pappa da vi henta barn fra barnevaktopphold), men den så ca ut som det her faktisk. Mulig den hadde vært bedre med en friskere krem, eks. vanlig krem og bær, som en Pavlova. Englekake til venstre her, til høyre Death by chocolate. Skal garantert prøves!


Og siste kake. Jeg hadde ingredienser til vanlig ostekake liggende, men lyst til å prøve flere nye oppskrifter, i anledning vinklubb hos meg. Derfor ble ost og kjeks, sammen med store mengder lime og litt marengs, gjort om til Lime- og kokospai med marengs. Også denne fra Två systrar söta. Som ventet smaker de to fyllagene ekstremt friskt, og marengsen er søt. Kommer nok ikke til å lage denne på nytt heller, men alltid fint å prøve noe nytt. Bilde under av både min kake og hvordan det i følge boka skulle se ut. Litt forskjell vil det vel alltid være, jeg har da ikke et lager av matsminke og andre finurligheter :). Det er kakebiten til venstre her.


Det var helgas kaker hos meg! Nå må sukker inndras og joggeskoene frem, om det skal være noen sjanse for ønsket kjole til julebord i år!

CremeBrulee kake:
Browniesbunn
150 gr smeltet smør
3 dl sukker
1,5 dl mjøl
2 ts vaniljesukker
4 ss bakekakao
2 egg

Alt røres sammen og has i en liten, smurt form (jeg bruker bakepapir også). Stekes på 200 grader i ca 15 minutter. Ta ut og avkjøl mens du lager kremen.

Creme Brulee
2 dl sukker
1 vaniljestang
2 st vaniljesukker
6 dl fløte
4 dl helmjølk
Kokes forsiktig opp og avkjøles til romtemperatur.

12 eggeplommer - vispes sammen og røres i fløteblandingen. Hell massen igjennom en sil, og tilbake i kjelen. Varm forsiktig opp til det tykner, men det bør ikke koke.

Hell kremen over browniesen og sett forma i vannbad i ovnen. 150 grader, ca 40 min, avhengig av hvor "pudding" man ønsker. Jeg er glad i litt kremete, og hadde den nok ikke inne så lenge.

Før servering strødde jeg på vanlig hvitt sukker (mange steder blir det brukt brunt sukker), og brant dette med en brenner (skibrenner, grillelement etc).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar