søndag 29. november 2009

Ferdig adventskalender

Jeg gikk hardt ut med vante høye ambisjoner, og skulle lage adventskalendere i år. Bestemte meg for å lage en i julegave også, til Linde på snart 1 år. Ikke hadde jeg mønster og ikke hadde jeg sett en hjemmesydd tidligere. Tanken var bare i eget hode.

Linstoff som bakgrunn, julestoff i ruter, ringer til å henge på pakker. Masse ulike julestoff ble bestilt og mottatt fra Stoff og Stil. Stoffene kom og planlegginga fortsatte.
Men for at dette skulle bli bra ville kalederen bli enormt stor! Og det var vi enige om at ikke var så praktisk. Derfor ble hver rute til 8x8 cm og kalender 65x45 cm. Den starta rundt 1 meter, så fikk den bra ned i størrelse. Valgte rødt stoff til rutene, det var mest jul. Vanskelig med for mye mønster, så enkle hvite hjerter. Så langt, så godt.

En kalender må nødvendigvis ha tall. Og disse skulle jeg ha i et snømannstoff. Men hvor praktisk er det med små tall i mønstret stoff på mønstret bakgrunn? Ikke praktisk i det hele tatt. Derfor ble tallene også i det samme linstoffet.

Tall i riktig størrelse ble skrevet ut, klippet ut, lagt oppå stoffet og klippet ut igjen. Limte de på de røde rutene. Men linstoff rakner lett så jeg måtte sy rundt. 2 cm høye tall er ikke enkle å sy fast med symaskin, så her ble det sydd rundt alle for hånd. Litt pirk, men helt nødvendig.
Så ble endelig alle de kvadratene satt fast til bakgrunnsstoffet. Her sydde jeg sikk-sakk rundt hver enkelt, to runder. Ville ikke sy fram og tilbake for å feste tråden, det blir så klumpete. Så alle ørten trådene ble dratt til baksiden og festet der. Ringene ble sydd på med moulinegarn fra DMC, jeg valgte en julerød farge, med forløpning.


Deretter satte jeg bakstykket på. Jeg hadde valgt ut et lillastripete stoff fra Stoff og Stil, som skulle være kant rundt. Har aldri sydd på sånn kant før, så brukte crazy mom quilts som guide. Her er det veldig fine "tutorials". Ikke ofte jeg har pc helt oppe i symaskinen! Fikk det sånn noenlunde til, men hadde bomma litt i hjørnene. Klipte derfor litt i linstoffet for å få det pent. Men så så jeg at det var jo ikke fint i det hele tatt! Det lilla stoffet tok helt luven av selve kalenderen. Dermed tok jeg den av igjen.


I og med at jeg hadde vært så teit at jeg hadde klipt litt i stoffet, så måtte jeg rette det opp, og dermed ble kalenderen enda litt mindre. Til slutt valgte jeg å sy enkle kantsting rundt stoffet, med det samme røde garnet. Vebjørn mener det er skikkelig hjemmesnekra, men det får så være. Sånn ble det i hvert fall.

Nå er 23 små og 1 stor pakke festa til kalenderen, og den er klar til å gis bort. Det var årets første julegave. Om den blir brukt flere ganger det aner jeg ikke, men jeg er sånn passe fornøyd i hvert fall!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar