fredag 11. desember 2009

9. slaget og en perfekt julegave!

Jeg lagde sandkakedeig torsdag, og trillet disse ut i går kveld. Min store bekymring med sandkaker er, som hos de fleste andre, å få de ut av formene. Oppskrifta er fulgt til punkt og prikke, og kakene ble lagt til avkjøling på rist. Heldigvis var de lette å få ut! Ikke så lette som oppskrifta sa, men jeg bare pirka litt med en spiss kniv så kom de ut.

Denne oppskrifta gir 40 sandkaker:
250 gr smør
190 gr melis
1 egg
60 gr mandler, skåldede eller uskåldede
375 gr mjøl
Smør og melis røres hvitt. Ha i egg, malte mandler og mjøl. La deigen hvile kaldt natta over.
Trill kuler i riktig størrelse og sett i kjøleskapet, mens du tar ut en og en og presser ut i formene. NB! Formene skal ikke være smørte.


Stek kakene på 190 grader i ca 15 minutter. Hvelv formene på ei plate, og la de bli kalde. Når de er kalde skal kakene dette ut av seg sjøl, du kan evt trykke lett på formene (jeg pirka som sagt litt med en kniv).


I går kveld kom også min bror og hans nyforlovede innom. Og de hadde med julegave til meg som var så ukurant å pakke inn. Dermed fikk jeg den nå. En vedkurv! I bilgummi! Akkurat det jeg har ønska meg lenge. Nå slipper vi å ha ved i de kjempefine røde og blå vedsekkene! Tusen takk!


PS! Til mamma: Det elektriske jernet ditt fungerte helt perfekte til siste omgang med krumkaker. De ble jevne og fine, og jernet skapte ikke noe trøbbel.

2 kommentarer:

  1. Hei Tjorven! Så bra at du endelig har fått deg gummikurv :) De er er jo såå fine!! Bra gave :)

    Ha en finfin søndag! STOR klem

    SvarSlett
  2. Hallooo! Ja, gummikurven er helt perfekt! Syns den passer godt uansett stil også. Håper dere har en bra helg :) Klem T

    SvarSlett