lørdag 16. januar 2010

Scones med nøtter

Garcon på Lillestrøm stasjon lager kanskje verdens beste scones med nøtter (og utrolig mye annet godt). Har tenkt tanken på å få til gode scones, som kanskje kan brukes til lettvint frokost i bilen eller lignende. Denne oppskrifta fant jeg på nrk.no sine sider, men jeg har selvsagt tulla litt med den. Da jeg prøvde den kutta jeg ut det grove mjølet, men har planer om å forsøke på en grovere variant seinere. Så dagens variant ble en søt og kakevariant.


Skal ikke hevde at det ser så godt ut, det har et veldig rustikt preg. Men, det er vel ikke utseende som smaker?!



Ca oppskrift (jeg har jo slumpa litt):
8 dl hvetemjøl
1,5 dl sukker
100 gr smør
1,5 ts bakepulver
1,5 dl matyoughurt
1 dl mjølk
200 gr valnøtter

Smøret smuldres i mjøl og sukker. Grovhakkede nøtter og de andre ingrediensene blandes i til en jevn deig. Deles i to deler, formes til en rund leiv, ca 3 cm tjukk. Del i 4 eller 8 deler (kunne fint ha delt mine i 8) med en kniv, og stek i ovnen på 220 grader, 15-20 minutter. Jeg pensla med litt vann før steiking, og hadde jeg hatt litt nøtter igjen så kunne de vært brukt til pynt.

Tilbakemeldingene fra "juryen" var gode, men kunne fint ha hatt mindre nøtter i. Noterer den bak øret.

2 kommentarer:

  1. Gode scones, Tove!! Takk for koselig skravlekveld på torsdag, glemte å si det men teen var også veldig god :)

    Slack lørdagsklem :)

    SvarSlett
  2. Så bra at du likte serveringa! Her er helga nesten over, syns den gikk fort. Men, plutselig er det vel ny helg ;) God uke som kommer!
    Klem Tove

    SvarSlett